Pijnlijke schroef op de voetrug

Schroef komt iets omhoog

Vlak na de operatie is de schroef vaak niet voelbaar op de voetrug. Dit komt omdat de voetrug nog gezwollen is, en de schroef dus ergens in de diepte ligt.

Zodra de zwelling verdwenen is, kan de schroef ineens wel voelbaar worden. Maar het kan ook dat de schroef pas na één of twee jaren klachten gaat geven. Dit komt omdat het bot rondom de schroef van vorm blijft veranderen, en wat lager komt te liggen ten opzichte van de schroef. Dit is een volstrekt normale ontwikkeling van het bot. Dus een schroef die eerst mooi in het bot verzonken was, kan later toch wat verder naar boven komen.

Dit is een voorbeeld van het remodelleren van het bot, waardoor de schroef na een aantal jaren voelbaar wordt.

Links: de positie van de schroeven vlak na de operatie. Rechts: Het bot ons de bovenste schroef is deels door het lichaam opgenomen. De schroef is hierdoor voelbaar geworden.

Zodra de botten aan elkaar zijn gegroeid, hebben de schroeven geen functie meer, en kunnen ze gewoon worden verwijderd. Dit is ongeveer 8 weken na de operatie het geval. Als de schroef pijnklachten veroorzaakt, kan deze er met een hele kleine operatie worden uitgehaald. De operatie kan gedaan worden door een heel klein sneetje, en je mag direct na de operatie de voet volledig belasten. De revalidatie duurt heel kort (zo lang als de wondgenezing), over het algemeen enkele dagen.

Hier ziet u de voet van de zijkant gefotografeerd. De voorste schroef is uit gaan steken na de operatie.

Over drs. W. Metsaars

Over dokter Metsaars

Drs. W. Metsaars is een ervaren orthopedisch chirurg die sinds 2013 volledig gespecialiseerd is in voet- en enkelklachten. Zij heeft uitgebreide expertise opgebouwd en behandelt patiënten met uiteenlopende voet- en enkelproblemen, zowel uit Nederland als internationaal.

Lees meer

Onze patiënten aan het woord

Bekijk alle ervaringen

  • Ervaring van Ch.

    Weg met de pijn, ik kan weer onbezorgd wandelen. Bedankt voor de uitstekende zorg en pijnbestrijding!

  • Ervaring van Shirley

    Na meerdere operaties zie ik eindelijk duidelijk verschil. Ik ben nu al blij en kijk uit naar weer lopen op mijn hele voet.

  • Ervaring van Wilma

    Zeer tevreden over de operatie en zorg. Het verschil met eerdere behandeling elders was opvallend groot – in positieve zin.

  • Ervaring van Pien Goemans

    Geen pijn meer, een toonbare voet én een mooi litteken. Het resultaat overtreft al mijn verwachtingen.

  • Ervaring van Corrie Laernoes

    Langdurige pijnklachten zijn verdwenen. De ingreep was succesvol en ik kan weer leuke schoenen dragen. Had ik het maar eerder gedaan!

  • Ervaring van Carolien

    Pijnvrij hardlopen na een vastgezette teen. Ik doe weer mee aan trailruns en triatlons. Erg blij met het resultaat!

  • Ervaring van W. van Huisstede

    Bij binnenkomst voelde ik me meteen op mijn gemak. Perfect behandeld en verzorgd – zelfs een dagopname voelt als thuiskomen.

  • Ervaring van Nell

    Nagenoeg pijnvrij en alle zwelling verdwenen. Ik loop weer als een kieviet – zelfs op enigszins hoge hakken!

  • Ervaring van Andrea Houwing

    Na een eerdere mislukte operatie nu wél succes: weinig pijn, goed herstel en ik wandel alweer met de hond. Erg blij met het resultaat!

arrow_circle_left arrow_circle_right

Veelgestelde vragen

Bekijk meer vragen

Zijn alle zorgverleners in het diagnosecentrum paramedisch hoog opgeleid?

Ja, alle zorgverleners zijn paramedisch hoog opgeleid gespecialiseerd in voet- en enkelklachten.

Consult aanvragen Consult aanvragen