De Chevron osteotomie

Toegepast bij milde tot matige hallux valgus

De Chevron osteotomie wordt toegepast bij een milde tot matige hallux valgus. De specialist maakt een snee aan de zijkant van de voet, over de bunion. Er wordt een dun plakje van de bunion gehaald, zonder het gewricht te beschadigen. Dan wordt een V-vormige zaagsnede gemaakt door het middenvoetsbeentje (zie afbeelding). De twee botdelen die zo ontstaan worden ten opzichte van elkaar verschoven tot ze in de goede stand staan. Daarna worden de botdelen weer aan elkaar gemaakt met een schroef die in het bot verzinkt. Het gewricht van de grote teen en de grote teen zelf blijven beweeglijk.

Video uitleg van chevron osteotomie:

Voor en na de Chevron operatie

Bij Chevron osteotomie wordt een chevronvormige, dat is een V-vormige, zaagsnede gemaakt. Voor verdere uitleg zie animatiefilm hiernaast.

Soms moet ook het eerste kootje van de grote teen gecorrigeerd worden, zodat de grote teen nog wat rechter komt te staan. Dat heet Akin osteotomie. Ook hamertenen kunnen tijdens dezelfde operatie worden gecorrigeerd.

Na de operatie

Na de operatie moet u 8 weken met een loophulpmiddel lopen: de zogenaamde revalidatieschoen. Hiermee belast u de voorvoet nauwelijks.

Voorbeeld van een revalidatieschoen

Over drs. W. Metsaars

Over dokter Metsaars

Drs. W. Metsaars is een ervaren orthopedisch chirurg die sinds 2013 volledig gespecialiseerd is in voet- en enkelklachten. Zij heeft uitgebreide expertise opgebouwd en behandelt patiënten met uiteenlopende voet- en enkelproblemen, zowel uit Nederland als internationaal.

Lees meer

Onze patiënten aan het woord

Bekijk alle ervaringen

  • Ervaring van Hilde

    Weinig pijn, goede zorg en duidelijke begeleiding. Na een paar weken alweer mobieler en blij met het resultaat!

  • Ervaring van Carolien

    Pijnvrij hardlopen na een vastgezette teen. Ik doe weer mee aan trailruns en triatlons. Erg blij met het resultaat!

  • Ervaring van Wendy

    Professionele behandeling en uitstekende zorg. Voor mijn andere voet kom ik hier met vertrouwen terug.

  • Ervaring van Saskia

    Het herstel ging langzamer dan verwacht, maar ik ben blij dat ik doorzette. Nu loop ik weer zonder krukken en het resultaat is mooi.

  • Ervaring van Betty

    Zeer tevreden over de operatie en de zorg. Vriendelijk en kundig personeel, ik ben goed geholpen!

  • Ervaring van Jolanda

    Nog nooit zulke mooie én pijnvrije voeten gehad. Ik ben ontzettend blij dat ik deze stap heb gezet.

  • Ervaring van Nell

    Nagenoeg pijnvrij en alle zwelling verdwenen. Ik loop weer als een kieviet – zelfs op enigszins hoge hakken!

  • Ervaring van Esther

    Pijnvrij lopen en een prachtig resultaat. De operatie viel me enorm mee en ik ben ontzettend blij met het herstel.

  • Ervaring van Ch.

    Weg met de pijn, ik kan weer onbezorgd wandelen. Bedankt voor de uitstekende zorg en pijnbestrijding!

arrow_circle_left arrow_circle_right

Veelgestelde vragen

Bekijk meer vragen

Zijn alle zorgverleners in het diagnosecentrum paramedisch hoog opgeleid?

Ja, alle zorgverleners zijn paramedisch hoog opgeleid gespecialiseerd in voet- en enkelklachten.

Consult aanvragen Consult aanvragen