Korter maken van middenvoetsbeentjes

DMMO (distal metatarsal mini-invasive osteotomy) of Weil osteotomie

Let op: deze operatie is slechts heel erg zelden een geschikte behandeling voor vetkamerschade. Uw arts kan bepalen of er een indicatie is.

Via een paar kleine steekgaatjes worden enkele middenvoetsbeentjes gebroken vlak bij het gewrichtje met de tenen. Deze breukjes worden vastgezet met schroefjes. Door de gebroken middenvoetsbeentjes gewoon te belasten tijdens het lopen, groeien de botjes vast in een stand waarin ze wat minder zwaar belast worden (de botjes staan na de operatie vaak enkele millimeters hoger of zijn iets korter). Deze operatiemethode heet DMMO (distal metatarsal mini-invasive osteotomy). Bij deze techniek is het de bedoeling om de dag na de operatie de geopereerd voet al wat te gaan belasten. Omdat de voet nog wel veel rust nodig heeft om volledig te herstellen, kunt u de eerste paar weken alleen kleine stukjes binnenshuis lopen. Over het algemeen is het belasten van de voet na een DMMO operatie niet erg pijnlijk.

Of deze techniek voor u geschikt is, hangt sterk af van de kwaliteit van het vetkussen onder de gehele bal van de voet.

Video uitleg van DMMO:

Over drs. W. Metsaars

Over dokter Metsaars

Drs. W. Metsaars is een ervaren orthopedisch chirurg die sinds 2013 volledig gespecialiseerd is in voet- en enkelklachten. Zij heeft uitgebreide expertise opgebouwd en behandelt patiënten met uiteenlopende voet- en enkelproblemen, zowel uit Nederland als internationaal.

Lees meer

Onze patiënten aan het woord

Bekijk alle ervaringen

  • Ervaring van Suzan

    Twee operaties in één keer, alles tot in de puntjes geregeld. Zelfs de operatiedag zelf voelde verrassend prettig.

  • Ervaring van Carolien

    Pijnvrij hardlopen na een vastgezette teen. Ik doe weer mee aan trailruns en triatlons. Erg blij met het resultaat!

  • Ervaring van Marcelle

    Geen pijn gehad na de operatie. Alles is goed genezen en ik loop trots weer in sportschoenen. Een geweldige ervaring!

  • Ervaring van Andrea Houwing

    Na een eerdere mislukte operatie nu wél succes: weinig pijn, goed herstel en ik wandel alweer met de hond. Erg blij met het resultaat!

  • Ervaring van Shirley

    Na meerdere operaties zie ik eindelijk duidelijk verschil. Ik ben nu al blij en kijk uit naar weer lopen op mijn hele voet.

  • Ervaring van Joke Wesseling

    Zeer geslaagde operatie, nauwelijks pijn gehad. Heldere begeleiding en goede service. Ik liep direct weer op gewone schoenen.

  • Ervaring van Marianne Heijnen-Tielemans

    Na twee operaties loop ik weer hard en heb ik zonder moeite de 40 km van de 4Daagse gelopen – pijnvrij en vol trots!

  • Ervaring van Saskia

    Het herstel ging langzamer dan verwacht, maar ik ben blij dat ik doorzette. Nu loop ik weer zonder krukken en het resultaat is mooi.

  • Ervaring van Betty

    Zeer tevreden over de operatie en de zorg. Vriendelijk en kundig personeel, ik ben goed geholpen!

arrow_circle_left arrow_circle_right

Veelgestelde vragen

Bekijk meer vragen

Zijn alle zorgverleners in het diagnosecentrum paramedisch hoog opgeleid?

Ja, alle zorgverleners zijn paramedisch hoog opgeleid gespecialiseerd in voet- en enkelklachten.

Consult aanvragen Consult aanvragen