Stadium 2

De enkel zakt naar binnen

Wanneer de klachten niet behandeld worden en langer dan een half jaar duren, wordt de tibialis posteriorpees geleidelijk aan steeds langer, waardoor de voetboog steeds minder goed overeind wordt gehouden. Dit is te zien aan de voetvorm: de enkel kantelt naar binnen. De normale beweeglijkheid en kracht van de pees worden minder. Er ontstaat langzamerhand een (ernstige) platvoet. In dit stadium is er nog steeds pijn en zwelling rondom de knokkel van de binnenenkel. Doordat de enkel erg naar binnen kantelt, drukt het kuitbeen tegen het hielbeen, dit geeft pijnklachten aan de buitenenkel. Het wordt steeds moeilijker om op de tenen te staan met de aangedane voet (de single heelrise test). De pijnklachten verergeren door inspanning, zoals bij langer lopen en dergelijke. Indien mogelijk, moet u voorkomen dat u in stadium 3 terecht komt, want dat maakt de behandeling veel lastiger.

Op de afbeelding ziet u een rechtervoet waarvan de tibialis posteriorpees in stadium 2 is beland. De rechterenkel staat meer naar binnen dan de linkerenkel.

De linker achtervoet draait op een normale manier in tenenstand terwijl de rechter achtervoet (stadium 2) naar binnen blijft knikken. Het is daarom moeilijker om met de rechtervoet op de tenen te staan (heelrise test).

Over drs. W. Metsaars

Over dokter Metsaars

Drs. W. Metsaars is een ervaren orthopedisch chirurg die sinds 2013 volledig gespecialiseerd is in voet- en enkelklachten. Zij heeft uitgebreide expertise opgebouwd en behandelt patiënten met uiteenlopende voet- en enkelproblemen, zowel uit Nederland als internationaal.

Lees meer

Onze patiënten aan het woord

Bekijk alle ervaringen

  • Ervaring van Marijke

    Mijn voet functioneert weer voor 90 à 95% en ik geniet opnieuw van boswandelingen. Ik ben hier ontzettend blij mee.

  • Ervaring van Hulya

    Na jaren pijn loop ik nu weer 13 km om de dag. De pijn is draaglijk en mijn kwaliteit van leven is enorm verbeterd.

  • Ervaring van M. Tijssen

    Goede voor- en nazorg en lieve begeleiding. Lopen is nog even wennen, maar ik kijk uit naar het eindresultaat.

  • Ervaring van P. van de Pol

    Snelle hersteltijd na de operatie. Binnenkort weer actief in de sportschool, alles zat goed vast!

  • Ervaring van W. van Huisstede

    Bij binnenkomst voelde ik me meteen op mijn gemak. Perfect behandeld en verzorgd – zelfs een dagopname voelt als thuiskomen.

  • Ervaring van Wendy

    Professionele behandeling en uitstekende zorg. Voor mijn andere voet kom ik hier met vertrouwen terug.

  • Ervaring van Sonja

    Na jaren pijn werd eindelijk de oorzaak gevonden: een zenuwgezwel. Dankzij goede echo’s kon ik snel verder geholpen worden.

  • Ervaring van F. Lengers van Ravenstein

    Amper pijn gehad na de operatie. Alles verliep soepel en professioneel. Al met al een zeer positieve ervaring.

  • Ervaring van Andrea Houwing

    Na een eerdere mislukte operatie nu wél succes: weinig pijn, goed herstel en ik wandel alweer met de hond. Erg blij met het resultaat!

arrow_circle_left arrow_circle_right

Veelgestelde vragen

Bekijk meer vragen

Zijn alle zorgverleners in het diagnosecentrum paramedisch hoog opgeleid?

Ja, alle zorgverleners zijn paramedisch hoog opgeleid gespecialiseerd in voet- en enkelklachten.

Consult aanvragen Consult aanvragen