Pijn aan de sesambeentjes

Verandering van functie

De sesambeentjes zijn twee kleine botjes die zich onder het gewricht van de grote teen bevinden. De sesambeentjes dragen het gewricht en helpen bij het bewegen van de teen. Bij de operatie wordt alleen het gewricht van de grote teen vastgezet, de sesambeentjes worden niet vastgezet (dat kan technisch niet). De functie van de sesambeentjes verandert wel door de operatie, waardoor ze soms pijnlijk kunnen worden na de operatie. De pijn wordt vaak gevoeld onder het (vastgezette) gewricht van de grote teen. In ernstige gevallen kan een operatie worden overwogen waarbij de spanning van de lange buigpees van de grote teen wordt afgehaald.

De sesambeentjes kunnen ook pijnlijk zijn doordat er een (te lange) schroef in steekt. Dit probleem kan worden verbeterd door de (te lange) schroeven te verwijderen.

In de rode cirkel ziet u in blauw het sesambeentje en in rode stippels hoe de te lange schroef in dit botje prikt.

Over drs. W. Metsaars

Over dokter Metsaars

Drs. W. Metsaars is een ervaren orthopedisch chirurg die sinds 2013 volledig gespecialiseerd is in voet- en enkelklachten. Zij heeft uitgebreide expertise opgebouwd en behandelt patiënten met uiteenlopende voet- en enkelproblemen, zowel uit Nederland als internationaal.

Lees meer

Onze patiënten aan het woord

Bekijk alle ervaringen

  • Ervaring van Hilde

    Weinig pijn, goede zorg en duidelijke begeleiding. Na een paar weken alweer mobieler en blij met het resultaat!

  • Ervaring van Hans

    Na een complexe ingreep en intensief herstel kan ik weer normaal lopen. Mijn enkel voelt als herboren.

  • Ervaring van Nell

    Nagenoeg pijnvrij en alle zwelling verdwenen. Ik loop weer als een kieviet – zelfs op enigszins hoge hakken!

  • Ervaring van Eric

    Na jaren weer pijnvrij wandelen, zonder beperkingen. Zelfs mijn fysiotherapeut is onder de indruk van het herstel.

  • Ervaring van Shirley

    Na meerdere operaties zie ik eindelijk duidelijk verschil. Ik ben nu al blij en kijk uit naar weer lopen op mijn hele voet.

  • Ervaring van Joke Wesseling

    Zeer geslaagde operatie, nauwelijks pijn gehad. Heldere begeleiding en goede service. Ik liep direct weer op gewone schoenen.

  • Ervaring van Suzan

    Twee operaties in één keer, alles tot in de puntjes geregeld. Zelfs de operatiedag zelf voelde verrassend prettig.

  • Ervaring van Inge

    Weinig pijn gehad en alles verliep zoals verteld. Ik loop weer prima en ben blij dat ik de operatie heb gedaan!

  • Ervaring van Yvonne

    Na veel omwegen eindelijk geholpen. De ingreep werkte wél en ik ben nu vrijwel pijnvrij. Herstel gaat de goede kant op.

arrow_circle_left arrow_circle_right

Veelgestelde vragen

Bekijk meer vragen

Zijn alle zorgverleners in het diagnosecentrum paramedisch hoog opgeleid?

Ja, alle zorgverleners zijn paramedisch hoog opgeleid gespecialiseerd in voet- en enkelklachten.

Consult aanvragen Consult aanvragen