Breuk die niet geneest

Operatief herstellen van de breuk

Niet alle sesambeentjes die ‘gebroken’ lijken op een röntgenfoto zijn ook echt gebroken. Sommige sesambeentjes bestaan al sinds de geboorte uit twee of meerdere stukken. Dit heet een 'bi-partite' sesambeentje. Dat hoeft op zich helemaal geen pijn te doen. Een sesambeentje is pas echt gebroken als dit op een röntgenfoto zichtbaar is én er een acuut moment (trauma) geweest is.



Dit is een voorbeeld van sesambeentjes die sinds de geboorte allebei uit twee delen bestaan. Ze zien er op de röntgenfoto uit als breuken, maar zijn dat niet.

Bij een breuk van het sesambeentje die ondanks alle niet-operatieve maatregelen niet binnen een half jaar geneest, en waarbij de grote teen minder goed werkt, kan een operatie worden overwogen. Afhankelijk van het soort breuk kan geprobeerd worden de breuk te herstellen, of (een deel van) het sesambeentje te verwijderen.

Over drs. W. Metsaars

Over dokter Metsaars

Drs. W. Metsaars is een ervaren orthopedisch chirurg die sinds 2013 volledig gespecialiseerd is in voet- en enkelklachten. Zij heeft uitgebreide expertise opgebouwd en behandelt patiënten met uiteenlopende voet- en enkelproblemen, zowel uit Nederland als internationaal.

Lees meer

Onze patiënten aan het woord

Bekijk alle ervaringen

  • Ervaring van Wilma

    Zeer tevreden over de operatie en zorg. Het verschil met eerdere behandeling elders was opvallend groot – in positieve zin.

  • Ervaring van P. van de Pol

    Snelle hersteltijd na de operatie. Binnenkort weer actief in de sportschool, alles zat goed vast!

  • Ervaring van Carolien

    Pijnvrij hardlopen na een vastgezette teen. Ik doe weer mee aan trailruns en triatlons. Erg blij met het resultaat!

  • Ervaring van Inge

    Weinig pijn gehad en alles verliep zoals verteld. Ik loop weer prima en ben blij dat ik de operatie heb gedaan!

  • Ervaring van Andrea Houwing

    Na een eerdere mislukte operatie nu wél succes: weinig pijn, goed herstel en ik wandel alweer met de hond. Erg blij met het resultaat!

  • Ervaring van Esther

    Pijnvrij lopen en een prachtig resultaat. De operatie viel me enorm mee en ik ben ontzettend blij met het herstel.

  • Ervaring van Jacob

    Na de operatie geen ontsteking of pijn meer. Zeer tevreden over de persoonlijke en deskundige zorg die ik heb ontvangen.

  • Ervaring van Hans

    Na een complexe ingreep en intensief herstel kan ik weer normaal lopen. Mijn enkel voelt als herboren.

  • Ervaring van Wendy

    Professionele behandeling en uitstekende zorg. Voor mijn andere voet kom ik hier met vertrouwen terug.

arrow_circle_left arrow_circle_right

Veelgestelde vragen

Bekijk meer vragen

Zijn alle zorgverleners in het diagnosecentrum paramedisch hoog opgeleid?

Ja, alle zorgverleners zijn paramedisch hoog opgeleid gespecialiseerd in voet- en enkelklachten.

Consult aanvragen Consult aanvragen